Julkaisut

Seinäjoen Uppa Sukuseura on lähes alusta asti julkaissut Uppalaanen-lehteä. Ajan mittaan lehti on paksuuntunut ja kannet muuttuneet värilliseksi. Lehti on kovasti saanut kehuja sisällöstään. Joka vuosi ilmestyvä lehti sisältyy jäsenmaksuun. Lehti ilmestyy vuosittain kevättalvella.

Pyrimme aina saamaan juttuja eri sukuhaaroista, mutta koska aina jokainen tuntee parhaiten oman lähisukunsa, on monesta lukijasta saattanut tuntua, että miksi ei omasta lähisuvusta ole mitään.

Siksi toivomme saavamme lisää juttuja kaikilta sukumme jäseniltä, sen kaikista haaroista. Jutun kirjoittamista ei tarvitse pelätä, tarvittessa korjaamme kirjoitus- ja kielioppivirheet ennen julkaisua. Haastattelumuotoiset jutut tietysti kirjoitetaankin haastateltavan kielellä ja puhetavalla.

Myös päiväkirjat tai vanhat kirjeet kertovat hienosti ajankuvasta ja jos vielä kyseisitä henkilöistä löytyisi jokin valokuva, se olisi valtavan hienoa. Tarvittaessa tällaiset litteroimme eli voit ottaa myös kirjeistä tai päiväkirjoista valokopiot, kuvat tai skannata ne ja me kirjoitamme jutun niistä. Esimerkiksi vuoden 2021 Uppalaasessa on Frans Upan kirjeistä kirjoitettu juttu ylös, ihan kirjoitusvirheineen, että siitä saa hyvän ajankuvan.

Miksi Sinä et kirjoittaisi juttua isästäsi, isoisästäsi, tädistäsi tai kenestä tahansa sukulaisesta - sanotaanhan sitä, että jokainen ihminen on laulun arvoinen, niin miksi ei myös lehtijutun? Jutun aihe voi olla ihan mitä tahansa: lapsuusmuisto, sotajuttu, hassu sattuma, traaginen kohtalo, kaunis rakkaustarina - ihan mitä tahansa.

Mielellämme otamme myös vastaan kuvia sukulaisista ja heidän elinympäristöistään. Mikäli skannaat kuvan itse, niin skannaa mieluiten 600 dpi resoluutiolla, niin kuva kestää suurentamista sivulle. Jos kuva on skannattuna 300 dpi, se tulee jokseenkin samaan kokoon kuin alkuperäinen ja monesti vanhat paperikuvat olivat kovin pieniä.

Yleensä aina materiaali lehteen toivotaan edellisen vuoden vaihteeseen mennessä. Sitten katsomme, miten paljon materiaalia on ja alkaa lisäjuttujen pyytäminen, että saadaan lehti täyteen.

Jutut ja kuvat voi lähettää päätoimittaja Merja Riikoselle osoitteeseen merkku.riikonen@gmail.com tai postitse osoitteeseen tai Halkonevantie 200 A, 60450 Munakka. Lisätietoja saa myös Merjalta sähköpostitse tai puhelimitse numerosta 045-265 8881.

Esimerkki Frans Upan kirjeestä, josta juttu on litteroitu. Sivut tulivat skannattuina kuvina sähköpostiin.

Seinäjoen Uppa Sukuseura on myös julkaissut Upan rippikirjat vuosilta 1675-1846, mutta lehti on loppuunmyyty, samoin on loppuunmyyty lehti nro 1.

Mikäli haluat tilata vanhoja lehtiä, tilaa ne Merja Lamminkankaalta merja.lamminkangas@gmail.com tai puhelin 040-7615911 (iltaisin ja viikonloppuisin). Myös tekstiviesti tai WhatsAp onnistuu.